ACTE EN UN ACTE (O 'don Juan a Aigües Tortes') . Brevíssima peça teatral

Un relat de: rnbonet

ACTE EN UN ACTE

(Interior del refugi d'Amitges. CARLES li duu llenya menuda i pinassa a BLANCA, que està intentant encendre foc a la llar. Estan sols).

BLANCA.- Quin temps! I sort que la rufa sols ha estat des de Ratera, que.. Ara, ara pren!
(Comencen les primeres flames, tènues com els dèbils rajos que han vist reflectits temps abans a l'aigua del Sant Maurici)
CARLES.- Vine cap ací, a la finestra. Ara mateix s'albira el Tuc de Colomers!

(BLANCA s'apropa a CARLES, que la posa al seu davant)

BLANCA.- L'estany em recorda...
CARLES.- Els records són només cendres. Cendra banyada en perfumes nostàlgics...
(Mans als malucs de BLANCA) ...que esdevenen ansioses papallones fugisseres...
(una mà al maluc dret, l'altra a la galta esquerre) ... en indrets verges, boscos llunyans que... (Ara s'hi posa al darrere. Li pren els dos pits amb les mans) ...com mans amigues, acaronen la tebior dels cims pregons... (Amb veu més tendra)...més encantadors que els Encantats!
BLANCA.- Carles!
CARLES.- Per què no seiem prop del foc? S'estarà tan bé al caliu de les flames!

(BLANCA dubta uns instants. CARLES estén un sac de dormir al terra. Seuen)

CARLES.- Com anava dient, que és l'amor sinó encontre d'ànimes bessones, fruits d'enteses amigables, boira hivernal que perdura malgrat els forts raigs de sol? Només un calfred pot fer maixant el moment...
BLANCA.- Caldrà tramuntar la carena... Pel Portarró, anirem?
CARLES.- O per un altre indret inexplorat, com.. (amb veu més baixa)...les teues valls, els teus turons... (segueix impertorbable amb les carícies, per totes bandes.... BLANCA, inundades les calces, està ja desfeta. Es treuen la roba, lentament. Xiuxiuegen. Es fa fosc. Els espectadors escolten sols fragments: "...el Llong baforós...", "...com molsa de l'Escrita...", "... la salsa del freginat...." )


Comentaris

  • No tenia temps...[Ofensiu]
    Bufanuvols | 11-12-2006

    i he llegit el més curt que he trobat. Ho sent, sóc així de mandra.
    Però et seguiré llegint.
    Si d'ací cinc anys escric com tu em donaré per satisfet i deixaré aquesta droga per dedicar-me a les més corrents entre els desentesos de la meua generació. Molts parlen però ningú fa res.
    Au! Adéu; passa-ho bé.
    I despertem la llengua al País, que volen que s'adorm!

    Bufanuvols

  • Gràcies[Ofensiu]
    El follet de la son | 23-10-2006 | Valoració: 10

    En el meu camí de recerca de les paraules justes, de dir més que de simplement escriure, i conscient, malgrat tot, que la tècnica no pressuposa la qualitat total dels textos, accepto de molt bon grat els teus comentaris i crítiques constructives. La dona del call és un text escrit d'una sola tirada i en el que la pressa em va jugar una mala passada. Malgrat tot, jo no el veig com una simple rondalla, perquè vaig pensar en introduïr-hi un deix psicològic que m'allunyava de la idea de rondalla pròpiament dita. Pel que fa al Soler de Secabecs, relament no té el deix d'una rondalla? Potser no prou.
    Pel que fa a la teva obra de teatre, m'encanta perquè com ja he deixat anar al començament del present comentari, saps utilitzar les paraules justes i dir molt en poques paraules. Hi he cregut endevinar un cert deix de Guimerà. M'equivoco?

  • l'excursionisme[Ofensiu]
    neret | 22-10-2006

    jo havia pujat al llac d'Amitges amb els meus pares i clar, m'has canviat una mica la visió que en tenia..

    clar amb el "toc bonet" el paisatge canvia bastant

    molt divertit!

  • M'apunto[Ofensiu]
    Carles Malet | 22-10-2006 | Valoració: 10

    algunes de les coses que poses en boca d'aquest Carles.

    De la darrera vegada que vaig estar al refugi d'Amitges (ja fa molts, molts anys), només recordo el cansament i l'excitació ... de fer el cim. Potser el proper cop que hi torni amb la meva companya me'n recordaré d'aquesta peça teva.

    Una abraçada,

    Carles

  • brevíssima, però molt intensa...[Ofensiu]
    ROSASP | 20-10-2006

    I ara ens surt amb una peça teatral i mira per escenificada a les Aigües Tortes.
    Quina barreja més esborronadora la mullena amb el caliu de les flames.

    Només un calfred pot fer maixant el moment...
    Quin domini de la situació i de la llengua aquest Carles.
    Bon ben trobat aquest joc amorós resseguint boscos i muntanyes, com qui busca bolets només pel plaer de la recerca.
    El final és tan volàtil, suggerent i encisador; apa, i el lector vinga viatjar per terres de follets i pocions màgiques, lliscant entre delicioses salses.

    Se'm fa estrany veure't amb aquesta carona de bon nen, estàs gairebé angelical.
    Fa ganes de pessigar-te les galtes.

    Una abraçada des de les terres lleidatanes!



  • Vull dir [Ofensiu]
    Bruixot | 20-10-2006

    i dirè que els teus contes/relats no em deixen mai indiferent. Mai.
    Que cada cop escrius millor és indiscutible. Que cada vegada ets capaç d'extreure més i més coses de tant poques paraules. Que saps anar directe al nucli de les coses.

    Però sobretot el que sempre em sorpren és la capacitat trencadora. Revolta. Força. Ironia.
    Després diuran que tot aixó és el jovent qui ho fa. I tu ets la prova definitiva que no. Ets, per mi, sense cap dupte, un dels escriptors més revolucionaris de la web...

    I després dels afalacs (que ho eren), algun comentari. M'agraden molt els jocs de paraules que uses. Molt també el joc de dues veus, en que vas descrivint tot el que li fa a la Blanca. I sobretot el final, en que dient quatre paraules de muntanya ens deixes a la nostra imaginació el poder veure una escena entre tendre i salvatge.

    Un plaer llegir-te! (tot i encara estar malalt, he seguit el teu consell!).

    Salut!!

    Xavier

  • Acte d'impacte[Ofensiu]
    angie | 19-10-2006

    El meu comentari és com el teu relat : caldós(per la temperatura i per la "consistència").
    M'ha agradat, sobretot aquest ball d'erotisme clar amb la natura i la seva immensitat.
    El títol brutal... has jugat amb el nom d'Aigües Tortes i el "mullader", jeje...
    Espero trobar-me un nou Acte o una altra peça teatral amb la frescor d'aquesta.
    Me'l torno a llegir...jejeje

    angie

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de rnbonet

rnbonet

272 Relats

1589 Comentaris

357004 Lectures

Valoració de l'autor: 9.76

Biografia:
Tururú, turrruuuurrúrúrúrú!
ES FA SABER
A TOTHOOOM
QU' AQUEST RELATAIREEE
NO S'ENFADA NI ES CABREEJAAA
PELS COMENTARIS
ADVERSOOOS
ENCARA QUEEEE
ESTIGUEN FEEEETS
AMB MALA BAVAAAA.
Tururúu!Turrurú!

*********

rnbonet ha tingut fills i ha plantat arbres. Ara, entre altres assumptes i dèries, es torba escrivint. Punt i apart. Format en llengua forastera, "por justo derecho de conquista" i "por el imperio hacia Dios" -com tots els seus congèneres a la mateixa època-, utilitza sempre per escriure aquella que li era pròpia, -és a dir, la present- per allò de la identitat i els orígens. I possiblement -caldria un psicoanàlisi seriós- per fer la guitza a la "classe dominant" del seu País. Potser. Punt i apart. Es considera agnòstic i crític, còmic i tètric, dàtil i fútil, pràctic i teòric, bàquic i anàrquic... i tots els mots plans amb titlla que vulguen vostés, i algun que altre d'esdrúixol. Quan es posa filosòfic -cosa que sol ocórrer si li toquen els testets o les barjoles- busca amb un cresol el trellat perdut per tanta gent del país, per tal de retornant-lo al seu poble -abans de fer catúfols totalment-, i veure si aquest esdevé d'una punyetera vegada un poble normal, en un país normal. S'hi cansa aviat, però. I abandona fins l'altra tocamenta. Mentrestant, ritme, paisatge i mesura. Amb qualque excès escaient, oportú. Què li anem a fer! Som de carn! Punt final.

R en Cadena


EmmaThessaM en va 'encadenar' i jo he passat la cadena a "Ada Bruguera Riera" i a "Arbequina". I a "La banyeta del badiu", i a "Biel Martí".

(descobreix què és "R en Cadena")



*¿ I si visitàreu aquest

maridatge?

Un intent de col·laboració amb gent propera. I d'RC!