Cercador
Llista categories
Detall intervenció
Alguna informació sobre la navalla d'Occam.
Intervenció de: Unicorn Gris | 08-10-2008
Sobre el filòsof Guillem d'Occam i la seva "navalla de déu", te'n diré unes quantes coses. [Per cert, la navalla d'Occam també rep el nom de "principi d'economia"; aquest darrer fou el nom que li donà el mateix Occam originalment.].
Potser la frase que resumeix aquest argument, diguem-ne de caire simplista, de G. d'Occam és: "No cal multiplicar les essències sense necessitat"; o, en altres paraules: "¿Perquè explicar amb mil i un arguments el que es pot explicar només amb un?".
Aquest argument, tal i com jo l'entenc, no significa cap expressió en contra de l'existència de Déu, ni tampoc vol de cap manera justificar la no-necessitat de la seva existència. El principi d'economia d'Occam va dirigit contra la metafísica, o potser més aviat contra la excessiva complicació que aquesta encara tenia en aquells temps.
Per Occam, molts arguments metafísics són gairebé repetits, o bé molt similars, o bé no dónen realment nous arguments per a resoldre nous problemes ni metafísics, ni teològics.
Simplificadament, et diré que, en l'època de l'escolàstica, abundaven les argumentacions inútiles i complexes; per exemple, la distinció entre subjecte agent i pacient, entre matèria i forma, entre substància i accident...
Però Occam no volgué crear i utilitzar pas la seva "navalla d'Occam" contra la fe en déu i en la divinitat. Al contrari: ell opinava que la intromissió de la filosofia (és a dir, la filosofia especulativa, metafísica i complicadament elaborada) interferia i debilitaba, precisament, la fe en déu. Per tant, per tal d'afavorir la fe en déu i els principis religiosos, segons Occam, el que calia era eliminar conceptes superfluus i "sobrecarregats" de la metafísica 'més elaborada', per tal que la fe es justifiqui només en sí mateixa (és a dir, tal i com jo ho entenc, que la fe es justifiqui en els sentiments d'amor i d'adoració, i en el principi d'autoritat, i no en metafísiques abstractes i recargolades).
Per últim, trobo necessari dir que la navalla d'Occam mai va ser (Occam mai ho hauria volgut) una eina utilitzada a favor d'un escepticisme o nihilisme radicals; al contrari, fins i tot tal com Occam va descriure com a "us de la navalla", el principi de simplicitat s'utilitzava a favor de la ciència i de la religió; el seu enemic, com hem dit, era la "ultraelaboració" de la metafísica (encara que dubto bastant que Occam fos expressament enemic de la metafísica en sí, o sigui, de qualsevol metafísica existent possible; possiblement, tot i que no tinc molt clar aquest darrer punt). En altres paraules: la navalla d'Occam tenia ben bé instuccions d'ús ja definides per avançat...
Deixo aquesta informació pels relataires. Salutis!!
Respostes
-
Només afegir....
Bruixot | 28/09/2008 a les 20:53
que no vull ofendre ningú, potser la comparació es pot interpretar com una mica ofensiva.
La majoria (o tots?) els científics creiem en coses que no es poden justificar científicament. Per exemple, jo crec que en el fons totes les persones són "bones" (i no em feu explicar que vull dir amb això, doncs és una creença absolutament i totalment injustificada). I fins i tot creiem en coses que científicament no s'aguanten (com jo, que "crec" que certs fenòmens "paranormals" són veritables, tot i que estic científicament convençut que no ho són (sóc així de contradictori)).
X
-
JO també sóc contradictori
Jere Soler G | 28/09/2008 a les 21:00
perquè bo i estar d'acord amb tot el que has dit, principi d'Occam inclòs, continuo creient que déu existeix. Potser perquè el més probable, veient la quantitat d'espermatozoos que va ejacular el meu pare, és que jo no hagués arribat a existir, i mira... aquí estic.
És un plaer parlar d'aquests temes.
-
RE: i JO...
Epicuri | 28/09/2008 a les 21:17
Vaig tenir un professor, tan bó quea més d'ensenyar feia que el seus alumnes aprovesin els examens de la unniversitat que els propis que impartien les clesses es vanagloriaven de suspendre, que sempre feia broma amb la probailitat de la nostra existència: P= casos favorables/casos posibles, referit al nombred'espermatozoids participants en lacursa a l'òvul que ens originà: 1/1.000.000= 0
Pot ser demà tindrè el capo una mica més clar perrellegir, pero ara per ara tinc la evidència científica de que la terra no es plana, el tema diví em continua semblant un misteri estimulant, però de moment no veig la base ni la necessitat de dictaminar sobre l'existència de deu. De fet tinc bastants dubtes sobre la meva pròpia essència. Aquesta nit la dedicaré a experimentar sobre l'entrellat de que passa amb la meva essència mentre dormo (el que pugui). Continuaré sent jo? a quin nivell de consciència?
bona nit zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... (continuarà)
-
jojojo Jere!
angie | 29/09/2008 a les 16:01
sempre t'he tingut per un catxondo disfressat, però aquesta teva explicació ho confirma plenament, jaja
Un plaer igualment!
-
Us sembla bé si ho poso al blog?
Leela | 28/09/2008 a les 22:33
Jeremias, ja he vist que al teu blog hi ha tota la discusió (que ve de lluny) però m'agradaria poder posar també en el blog col·lectiu el laberint de les idees aquests darrers posts que heu fet tu, l'Epicuri, el Bruixot...
Gràcies!
-
I tant, endavant (no+)
Jere Soler G | 29/09/2008 a les 08:07
-
RE: Serà un regal no+
Epicuri | 29/09/2008 a les 08:56
-
Alguna informació sobre la navalla d'Occam.
Unicorn Gris | 08/10/2008 a les 08:09
Sobre el filòsof Guillem d'Occam i la seva "navalla de déu", te'n diré unes quantes coses. [Per cert, la navalla d'Occam també rep el nom de "principi d'economia"; aquest darrer fou el nom que li donà el mateix Occam originalment.].
Potser la frase que resumeix aquest argument, diguem-ne de caire simplista, de G. d'Occam és: "No cal multiplicar les essències sense necessitat"; o, en altres paraules: "¿Perquè explicar amb mil i un arguments el que es pot explicar només amb un?".
Aquest argument, tal i com jo l'entenc, no significa cap expressió en contra de l'existència de Déu, ni tampoc vol de cap manera justificar la no-necessitat de la seva existència. El principi d'economia d'Occam va dirigit contra la metafísica, o potser més aviat contra la excessiva complicació que aquesta encara tenia en aquells temps.
Per Occam, molts arguments metafísics són gairebé repetits, o bé molt similars, o bé no dónen realment nous arguments per a resoldre nous problemes ni metafísics, ni teològics.
Simplificadament, et diré que, en l'època de l'escolàstica, abundaven les argumentacions inútiles i complexes; per exemple, la distinció entre subjecte agent i pacient, entre matèria i forma, entre substància i accident...
Però Occam no volgué crear i utilitzar pas la seva "navalla d'Occam" contra la fe en déu i en la divinitat. Al contrari: ell opinava que la intromissió de la filosofia (és a dir, la filosofia especulativa, metafísica i complicadament elaborada) interferia i debilitaba, precisament, la fe en déu. Per tant, per tal d'afavorir la fe en déu i els principis religiosos, segons Occam, el que calia era eliminar conceptes superfluus i "sobrecarregats" de la metafísica 'més elaborada', per tal que la fe es justifiqui només en sí mateixa (és a dir, tal i com jo ho entenc, que la fe es justifiqui en els sentiments d'amor i d'adoració, i en el principi d'autoritat, i no en metafísiques abstractes i recargolades).
Per últim, trobo necessari dir que la navalla d'Occam mai va ser (Occam mai ho hauria volgut) una eina utilitzada a favor d'un escepticisme o nihilisme radicals; al contrari, fins i tot tal com Occam va descriure com a "us de la navalla", el principi de simplicitat s'utilitzava a favor de la ciència i de la religió; el seu enemic, com hem dit, era la "ultraelaboració" de la metafísica (encara que dubto bastant que Occam fos expressament enemic de la metafísica en sí, o sigui, de qualsevol metafísica existent possible; possiblement, tot i que no tinc molt clar aquest darrer punt). En altres paraules: la navalla d'Occam tenia ben bé instuccions d'ús ja definides per avançat...
Deixo aquesta informació pels relataires. Salutis!!
Respon a aquesta intervenció
Nous recomanats editora
Últims comentats
- Àngels (2 comentaris)
- Fibonacci, punt i seguit. [temps real de lectura: 26 minuts] (2 comentaris)
- DOS CAPUTXINOS SI US PLAU ! (7 comentaris)
- L'assassinat (4 comentaris)
- LA PITJOR MORT (4 comentaris)
- Una historia d’ amor (1 comentaris)
- Passeig (7 comentaris)
- Retornar (6 comentaris)
- CULPABLE! (6 comentaris)
- POESIA (23 comentaris)
Nous més llegits
- FRICANDÓ (22235 lectures)
- Ànimes I coses (22225 lectures)
- Un lletraferit malastruc. [temps real de lectura: 3 minuts] (1811 lectures)
- MAI ET TINDRÉ PROU (577 lectures)
- Respon a la calma (521 lectures)
- Carles 33. Primera cita: Dos matrimonis. (484 lectures)
- CULPABLE! (475 lectures)
- Seny i Rauxa (474 lectures)
- QUEDA-TE'L (470 lectures)
- De tota mena (470 lectures)
Nous més comentats
- Helga - Un remake (13 comentaris)
- QUEDA-TE'L (12 comentaris)
- La mare de Déu (9 comentaris)
- De tota mena (8 comentaris)
- NOTÍCIES D'ÚLTIMA HORA (8 comentaris)
- EFECTES SECUNDARIS (8 comentaris)
- Una cicatriu ben profunda (8 comentaris)
- Ànimes I coses (8 comentaris)
- DOS CAPUTXINOS SI US PLAU ! (7 comentaris)
- Passeig (7 comentaris)
Nous més votats
- La dels sobrenoms (Agrada a 4 relataires)
- Respon a la calma (Agrada a 4 relataires)
- Som miratges (Agrada a 3 relataires)
- Gavardina i pijama de cotó (Agrada a 3 relataires)
- FRICANDÓ (Agrada a 3 relataires)
- Oportunitat (Agrada a 3 relataires)
- QUEDA-TE'L (Agrada a 3 relataires)
- De tota mena (Agrada a 3 relataires)
- Carles 33. Primera cita: Dos matrimonis. (Agrada a 2 relataires)
- Jocs de nenes (Agrada a 2 relataires)